Followers

Tuesday, September 23, 2014


Assalamulaikum. Ramai orang tertanya-tanya apa yang diperlukan untuk mempunyai kembar dua, tiga atau lebih.
Bagi yang ada ketahui tentang tips2 untuk dapatkan anak kembar, sudilah kongsi bersama kami.
Perlu diingat juga, bahawa jika anda berharap untuk mempunyai kembar, anda harus sedar tentang risiko dan komplikasi yang dikaitkan dengan kehamilan kembar termasuk preeclampsia dan pra-matang. Perlu juga menitikberatkan kekuatan mental, emosi, dan ekonomi keluarga .
Disini disertakan faktor-faktor dan tips-tips untuk mendapat anak kembar: Kita hanya berusaha, Tuhan yang menentukannya.
1. Mempunyai Sejarah ada kembar dalam keluarga
Anda ada kembar dalam keluarga? Kadang-kadang mempunyai kembar adalah dari keturunan, walau bagaimanapun, hanya kembar persaudaraan (dizygotic dipengaruhi oleh keturunan, dan kemudian hanya dalam beberapa kes. Jika ibu anda atau nenek ibu atau mempunyai kembar seiras, anda mungkin telah diwarisi gen untuk hyperovulation, meningkatkan peluang anda hamil kembar juga.
2. Tumbesaran atau BMI Badan
Satu kajian yang diterbitkan oleh American College Obstetrik dan Ginekologi mengaitkan peningkatan dalam kadar kelahiran kembar dengan peningkatan kadar obesiti. Penyelidikan mendapati bahawa ibu-ibu dengan BMI (Body Mass Index) sebanyak 30 atau lebih tinggi adalah jauh lebih berkemungkinan untuk mempunyai kembar. Sekali lagi, statistik ini hanya untuk kembar (dizygotic) persaudaraan. Kajian ini juga menunjukkan bahawa wanita ketinggian melebihi purata juga lebih cenderung untuk mempunyai kembar.
3. Kematangan umur: Tunggu Sehingga Anda Lebih Berumur
Umur ibu yang lebih tua(35-40 tahun) lebih cenderung utk hamil kembar daripada golongan ibu yang lebih muda. Dijangka bahawa badan mempercepatkan ovulasi sebagai jam biologi dan berdetik lebih cepat. Hampir dua puluh peratus daripada ibu-ibu yang melahirkan lebih usia 45 tahun mempunyai kembar. Walau bagaimanapun, risiko juga meningkat, ibu yang lebih tua mempunyai kadar yang lebih tinggi keguguran dan lebih cenderung untuk mengalami masalah seperti kencing manis semasa kehamilan mereka, di samping itu, bayi mereka terdedah risiko yang lebih tinggi untuk keabnormalan kromosom.
4. Mempunyai Lebih Kembar
Jika anda pernah bersalin kembar, anda adalah jauh lebih berkemungkinan untuk hamil dan mengandung kembar lagi. Sesetengah beranggapaan bahawa ibu kembar adalah empat kali lebih berkemungkinan mempunyai kembar lagi daripada seorang wanita yang tidak pernah hamil, atau yang hanya mempunyai seorang anak.
5. Diet: keladi & Tenusu
Tiada siapa yang agak pasti mengapa, tetapi kaum Yoruba di Afrika Barat mempunyai kadar tertinggi kembar di dunia. Satu kajian menyimpulkan bahawa pemakanan ibu adalah punca, yang tinggi dalam ubi kayu, jenis keladi atau keledek. Kulit sayur-sayuran ini dianggap mengandungi bahan kimia yang menyebabkan hyperovulation. Di samping itu, ada kajian mendapati bahawa wanita yang mengambil tenusu adalah lima kali lebih berkemungkinan untuk mempunyai kembar.
6. Dapatkan Bantuan Kesuburan
Mengambil pil kesuburan dan Teknologi pembiakan seperti IVF meningkatkan faktor kadar kelahiran kembar. Ubat yang merangsang ovulasi boleh membawa kepada kehamilan kembar, dan juga boleh di lalukan dari persenyawaan invitro.Bukan sahaja beberapa embrio diimplan di dalam ibu, tetapi terdapat juga peningkatan yang tidak dapat dijelaskan dalam bilangan kembar monozygotic kalangan pesakit IVF.
7. Mempunyai Satu Keluarga Besar
Lebih Anak-anak yang kita sedia ada, semakin besar kemungkinan untuk hamil kembar dalam kehamilan yang berikutnya. Tiada siapa yang tahu faktor utama yang mencetuskan kehamilan berganda, jadi kita hanya perlu untuk terus mencuba sehingga ia berlaku.
8. Hamil Walaupun Masih dalam menyusukan bayi
Kebanyakan orang berfikir bahawa anda tidak boleh hamil semasa menyusu, bahawa proses menyusu menyimpan wanita dari ovulating. Walau bagaimanapun, banyak ibu kembar tidak bersetuju dengan idea itu. Beberapa penyelidikan telah menyokong teori bahawa peluang kembar meningkat jika seorang wanita mengandung semasa penyusuan.
9. Ada petua orang tua-tua yang mengatakan makan makanan berkembar contoh pisang kembar, kacang kembar. Sejauh mana keberkesanannya, wallahualam.

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Sepulohsen.Blogspot.Com's Facebook Wall

sepulohsen. Powered by Blogger.

Labels